zaterdag, april 16, 2005

Roken is een criminaliteit?!

Ik heb het echt een beetje gehad hier in Nederland. Ik rook, en meestal voel ik me daarom ook gelijk een crimineel. Op het werk hadden wij tot gisteren (vrijdag) een kleine rookruimte, als je binnen kwam had je gelijk al een shot nicotine binnen, maar het was er warm en droog. Nu moet die kamer ineens gebruikt worden voor andere, en de rokers? Tja die kunnen het dak op, letterlijk het dak op. Dus gisteren heb ik samen met een collega gerookt op het dak, was opzich geen probleem omdat het droog was. In de wet staat dat iedereen recht heeft op een rookvrije werkplek, ok daar heb ik helemaal geen probleem mee, iedereen mag zelf beslissen of ze roken of niet. *steekt ff een peuk op* Maar werkgevers zijn niet verplicht om een rookruimte te creëren, en daar gaat het mis. Werknemer mogen niet op het bedrijfsterrein roken, tja en als een roker niet om de zoveel uur een lekker peukie kan roken tja dan worden we sjaggie, ook niet goed voor het bedrijf. Veel mensen zeggen dan, ach stop toch met roken tis niet goed voor je blablablabla..... Autorijden is ook niet goed voor je kan je ook dood aangaan, maar iedereen doet het toch, alcohol drinken doet ook (bijna) iedereen is ook niet goed voor je.

Ik snap best dat niet rokers niet mee willen roken, maar ik vraag me toch af waarom "vroeger" (ok tis nog niet zo lang geleden maar goed) de rokerscoupe's in de trein altijd vol zaten met zowel rokers als niet rokers, terwijl er nog zat plek was in de niet roker coupés. Omdat het daar meestal gezelliger was. Sjies nu mogen we straks ook al niet meer in cafés roken, wat zal de omzet dalen. Ik stel voor om in iedere gemeente een speciaal rokers café te maken, is een gat in de markt en het zal er best druk zijn.

Ik vind dat Nederland eens aardiger tegen de roker moet zijn. Waarom zul je vragen, nou simpelweg omdat wij ervoor zorgen dat de belastingen in Nederland laag blijven. De overheid verdiend flink aan de rokers. Heb je je ooit wel eens afgevraagd waarom op 1 januari de prijzen van een pakje peuken omhoog gaat? Omdat de overheid hetzelfde wilt blijven verdienen aan de mensen die niet stoppen met roken. Dus de overheid is tegen roken, maar ook weer voor omdat het behoorlijk wat geld in het laatje brengt. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als de regel er komt dat er niet meer gerookt mag worden in cafés enzo, wat zal het rustig zijn als er gevoetbald word LOL.
Ach we zien het wel, maar ik stop voorlopig niet met roken ook al ben ik dan misschien een crimineel.

4 Comments:

Blogger mogway said...

sommige mensen vinden roken lekker, ik bijvoorbeeld lol. iedereen mag weten of hij of zij niet rookt, maar als de overheid nu rokers enzo nog meer belasting willen gaan betalen vind ik het een schande

1:24 p.m.  
Blogger mogway said...

gewoon proberen, ik vond het in het begin ook vies, maar ja het wordt steeds lekkerder en dan ben je verslaafd :S, maar ik vind het absurd dat als je rookt je ineens gestraft wordt daarvoor (uitzending 2vandaag gisteren), iedereen mag weten of hij of zij rookt, maar hoeft daar niet nog meer voor te gaan betalen. Ik ben geen aso roker, als iemand er niet tegen kan dan rook ik niet of ik ga ff ergens anders heen :D

12:25 p.m.  
Blogger Wouter said...

Tja ik ben ook niet echt voor roken maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Kijk nou bijvoorbeeld naar de serie The smoking room op de BBC. Dan zie je dat er best wel gezellige dingen gebeuren in zo'n kamertje. Aan de andere kant: het blijft slecht voor je, je conditie wordt er minder op, minder weerstand, en je kunt er eerder dood aan gaan. Maar dat moeten de rokers maar zelf weten vind ik.

Ik had een keer in een programma gezien hoe je longen er van binnen uit kunnen zien als je veel gerookt hebt, daarna was ik al helemaal vast besloten om niet te roken...

1:04 p.m.  
Blogger JVtje said...

*zo, lekker op tijd, deze reactie :P*
Zelf rook ik niet, nooit gedaan en ook totaal geen behoefte om er ooit aan te beginnen. Maar ik vind die hetze tegen rokers die de overheid op het moment lijkt te voeren wel veeeeeel te ver gaan. Zoals je zelf al zegt in je stukje: ze verdienen goud geld aan de rokers! Dan mogen ze van mij best wel een beetje minder hypocriet doen. Goed, de bevolking wijzen op de gezondheidsgevaren, tuurlijk, dat behoort nou eenmaal tot de taken van de overheid, maar rokers zo'n beetje in een verdomhoekje douwen? Nee, dat gaat me echt te ver. Iedereen moet uiteindelijk voor zich zelf beslissen of hij/zij wel of niet wil gaan roken. Dat gaat de overheid helemaal niets aan. Zolang zij er gewoon voor zorgen dat mensen zo'n keuze (enigzins) bewust kunnen maken en dat ze in elk geval weten waar ze aan beginnen... dan hebben zij hun taak gedaan. Het lijkt hier verdorie wel steeds meer Amerika te worden .. in sommige staten mag je daar al niet eens meer in je eigen huis roken, als de buren menen daar overlast van te hebben...... :-S

10:34 p.m.  

Een reactie posten

<< Home