zaterdag, januari 14, 2006

Mogway gaat het maken!

Deze blog bevat spoilers over het nieuwe uitbreidingspakket, The Sims 2 Gaan het Maken.



Zo genoeg huishoudelijke mededelingen :D Afgelopen donderdag (12 januari) was het zover. Ik mog naar Tim LeTourneau. Dit komt omdat DeKDeS en ik een eigen website hebben en hoewel DeKDeS de webmaster is was hij zo lief om mij te laten gaan :D

Om 6:30 ging de wekker, bleh veelste vroeg maar goed, DeKDeS mog lekker gaan werken en schoot nog even achter de laptop om te kijken of er nog dingen waren die ik kon vragen. Rond 9:15 stapte ik in me gebakje (de gedachte *boing* 33 kaas kwam even naar boven) en ging op weg naar Breda. Tussendoor ben ik even bij een benzine station gestopt om wat blikjes chocomel te halen voor Tim. Hij vond het zo lekker toen met de Nachtleven presentatie dat ik het niet kon laten om wat voor hem mee te nemen.
Om 9:45 haalde ik Starrats op bij het NS station in Breda. Het grote avontuur naar België kon beginnen. En wat een avontuur dat was zeg. Onze routeplanner klopte totdat we diep in het hart van Brussel waren aangekomen, en ja kaart lezen en autorijden gaat nou eenmaal niet samen. Als die routeplanner nou het enige was waar ik me druk om hoefde te maken, maar helaas was dat niet zo. Wat kunnen die Belgen toch heerlijk de weg aangeven en autorijden. Ik dacht dat Parijs als erg was maar in Brussel kunnen ze er ook wat van. We hebben bijna 3 x een ongeluk gehad, en het was niet mijn schuld ghehe. Maar goed na 3 Franse Belgen de weg hebben gevraagd en nog verder Brussel ingestuurd te worden zonder enig idee waar we waren, kwamen we eindelijk een Belg tegen die Nederlands sprak. Na alle straatje te hebben gehad zegt die aardige meneer, nou als je hier gewoon rechtdoor rijdt dan ben je der! *viel bijna uit de auto* Ok ben er weer. Dus gewoon rechtdoor rijden en niet naar links of naar rechts, handig dat die routeplanner dat ook wist. Grumble nou goed, dus wij rechtdoor rijden en ja hoor daar was de parkeergarage die we moesten hebben. En dan nog eens 150 meter lopen naar restaurant Comocomo, want daar werd de meet & greet gehouden. Om 12:15 stapten we dan ook eindelijk binnen. Tim had al wat laten zien, maar gelukkig hadden we niet zo veel gemist. Dus snel zitten, en een colaatje light van de rolband afplukken, pen en camera gereed :D
Ik zal jullie een aantal dingen vertellen aan de hand van de foto's die ik heb genomen. Sommige foto's zijn met toestemming gebruikt van Simsnetwerk / Simsnetwork.



Tim heette iedereen welkom en begon zijn demo.


Er komt een nieuwe buurt in GhM, een speciale winkelbuurt. In deze buurt staan al een aantal winkels en huizen die door Maxis zelf zijn gemaakt.


Je sim kan naast zijn winkel zijn eigen baan behouden. Maar je personeel zal zijn / haar baan moeten opgeven om bij jouw sim te komen werken.


Hier zie je een sim aan het werk. Deze sim is aangenomen door de eigenaar van de winkel. Alle rekeningen zoals het betalen van het salaris van je personeel gaat automatisch. Dus zorg dat je genoeg geld hebt anders loopt het personeel gewoon bij je weg.


Tim gebruikt in zijn demo een speelgoedwinkel. Je kunt al het speelgoed verkopen dat al in de catalogus staat van je spel.


Of je kunt zelf nieuw speelgoed maken!


Selecteer een werkbank en je sim maakt (in dit geval) nieuw speelgoed. Talenten zijn heel erg belangrijk, hoe beter het talent is hoe beter het object zal zijn dat je maakt. Ook kun je meer objecten maken naarmate je meer talent opbouwt.


De objecten die je maakt met de werkbank kun je verplaatsen in de koop mode, om ze vervolgens te plaatsen in je winkel. Rechtsboven staat een menu waarmee je voor al je objecten in 1 keer de prijs kunt bepalen. Het is ook mogelijk om objecten 1 voor 1 te prijzen.


De winkel eigenaar bepaald zelf de openingstijden door het bordje te draaien op open of dicht. De winkel is nu geopend :D.


Hier hebben we misschien een potentiële klant. Alle klanten hebben een groen metertje boven hun hoofd. Dit is de koop meter, hoe groener deze meter is hoe meer kans je hebt dat deze klant inderdaad iets gaat kopen.


Je personeel krijgt "verkoop talent" wanneer ze proberen iets te verkopen aan een klant, het maakt daarbij niet uit of er iets verkocht word of niet. Een ster boven het hoofd van een klant betekent loyaliteit aan een winkel. Het lijkt erop dat deze winkel zojuist een loyale klant heeft verloren ;) (als je goed kijkt staat er een rood streepje naast de ster van de klant).


Dit is het "perks menu" (Nederlandse benaming nog niet bekend). Zodra je winkel een rank stijgt kun je nieuwe dingen kopen uit dit menu. Er zijn nieuwe sociale opties voor het personeel en de manager, zoals: Kan ik u helpen?. Ook kun je je personeel motiveren zodat ze zekerder worden van zich zelf, je personeel terug aan het werk sturen, of je kunt je personeel ontslaan.


Via een ander menu kun je bepalen of je personeel een uniform draagt of gewoon in zijn eigen kleding werkt.


Je kunt je personeel laten rondlopen als ridders of ninja's, jij bent de baas dus jij bepaald wat ze dragen.


Dit menu staat continu aan de rechterkant van je scherm, in dit menu kun je zien wie je personeel is en je kunt ze selecteren. Als je een werknemer selecteert kun je zien hoeveel salaris hij /zij krijgt en wat hun huidige taak is.


Deze werknemer heeft een "badge" dat betekend dat hij / zij bepaalde talent heeft. Als je een "badge" krijgt kun je ook nieuwe dingen maken met een werkbank.


Je bepaald zelf hoe je je winkel aankleed met decoraties. Er zitten een aantal nieuwe winkel rekken in het spel zo dat je je objecten kunt plaatsen zoals jij dat wilt. Er zit zelfs een display in voor auto's zodat je auto's kunt verkopen. (je hebt nachtleven nodig om auto's te kunnen verkopen).


Als je besluit om een sim aan te nemen krijg je het bovenstaande menu. In dit menu kun je zien hoeveel salaris het nieuwe personeelslid krijgt en want zijn / haar talenten zijn. Je kunt het salaris niet aanpassen, het salaris wordt gebaseerd aan de hand van de hoeveelheid talenten een sim heeft.


Toen vond Tim het tijd om ons te laten zien hoe het is om een bedrijf aan huis te hebben. Dit liet hij zien aan de hand van de Thompson familie. Het enige wat je nodig hebt om thuis een winkel te open is een kassa. Een koopakte kun je via de telefoon thuis kopen voor een openbare kavel. Tim wist nog niet zeker of die koopakte naar een ander familielid kon gaan. Je kunt ook de schilderijen die je sims maken verkopen in je winkel aan huis. Als je niet wilt dat klanten in je woonruimte komen kun je dit afsluiten door middel van een deur met een slot erop. Ook kun je liften in je woonhuis bouwen.


Dit is een voorbeeld van een salon aan huis. Op dit plaatje zie je ook een verhoging in de kamer. Het is nu ook al mogelijk om een verhoging in je huis te zetten maar dan ziet het spel het als een nieuwe verdieping, nu is dat niet meer en kun je gewoon de hele kamer blijven zien.


Als je een salon aan huis opent, kun je iedereen een make-over geven. Je krijgt dan het dezelfde als je het uiterlijk van een sim veranderd bij een spiegel.


Of een klant tevreden is hangt van het talent af van je sim.


Je kunt ook een bakkerij beginnen. Je laat je sim iets kopen, stopt het vervolgens in zijn / haar inventaris, daarna kun je het in een vitrine zetten om te verkopen.


Thuis kun je ook alles selecteren om te verkopen, Tim selecteerde per ongeluk een deur, tja je zou ook een deurenwinkel kunnen beginnen als je dat wilt ;).


Het speelgoed dat je hier ziet kun je maken met behulp van de speelgoedwerkbank.


Het "monster" in GhM zijn de robotten. Dit is de "hydro" robot, deze robot helpt je met water geven van je planten, dus heb je geen tuinman / vrouw meer nodig. Je kunt een robot zelf maken met behulp van de robotwerkbank. Afhankelijk van je talent maak je een perfecte of een kapotte robot. Kapotte robotten moeten heel erg grappig zijn, maar helaas heb ik ze niet gezien.


Tim noemde deze robot the cleaning bot, dus een schoonmaak robot. Eindelijk kun je ook die luie schoonmaakster buiten houden :D


De robot aan de linker kant hoor bij de familie, familieleden kunnen met deze robot praten. De robot heeft zelf een wens en ook angsten en verlangens!


Alweer een nieuw speelgoedje, dit is de "water wiggler" (Nederlandse naam nog niet bekend). Ook de water wiggler kun je maken met de speelgoedbank.


Kinderen kunnen zelf ook iets bijverdienen, dit doen ze door middel van een limonade kraampje. Tim vond het leuk om de prijs van de limonade belachelijk hoog te zetten.


Er zitten ook luifels in GhM, je kunt ze gebruiken om een soort van patio te maken of om gewoon aan je huis te plaatsen.


Je kunt luifels bouwen in (bijna) iedere vorm die jij wilt.


Je kunt ook beelden en andere dingen op je dak zetten als jij dat leuk vindt.


Er zitten een aantal nieuwe dak types in GhM, heel erg leuk als je een kasteel wilt bouwen of zo, tja je kunt nu ook al ridder lopen.


Toen was Tim klaar met de demo en werd het tijd voor een groepsfoto. YEAH gheheeh.



Gelijk renden een aantal mensen op de 4 laptops af om te kunnen spelen, er werd nog net niet getrokken en geduwd, althans ik heb dat niet gezien =)).
Toen begon de “rolband” te draaien met allemaal lekkere dingen, van de meeste dingen wisten we niet eens wat het was. Tim had zich ondertussen kunnen lostrekken uit de menigte dus tijd voor mij om Tim de blikjes chocomel te geven. Hij was er erg blij mee, en had niet verwacht dat iemand dat nog wist, hij zou ze meenemen voor zijn kinderen. Toen hij daar toch stond kon ik gelijk aan hem vragen of de moestuintjes weer terug zouden komen, tja Simsfan88 zou me vermoorden als ik dat niet zou vragen. Tim beloofde dat de moestuintjes terug in het spel komen, de vraag is alleen wanneer.
De “rolband” met eten was inmiddels al volgeladen met allerlei lekkers, van het meeste wisten we nog steeds niet wat het was. Rosana van SNW had het voorzien op 1 speciaal broodje wat erop zat weet ik niet, maar ze vond het behoorlijk lekker, dus het broodje kreeg de naam Broodje Rosana :D. Na een snelle peuk buiten, kwam ik terug binnen en Starrats had een laptop weten te bemachtigen. De volgende foto’s zijn dus van de laptops gemaakt, met alle vingerafdrukken erbij =)). Gelieve zelf de ooooohhhs en de aaahhhhs toe te voegen bij de foto’s. :P


Eindelijk hebben de kinderen wat leukere kapsels.


En ook nieuwe kleding!


En peuters hebben hele lieve beer hoedjes.


Ahhhhhhhhh helemaal aangekleed als een lief beertje.


Een kookmuts dat heb ik nou altijd al willen dragen :D, maar ook veel nieuwe kleding voor tieners.


Ook aan de mannen is dit keer gedacht, ook kookmutsen maar ook wat normaler haar is er nu voor de mannen.


Voor de oudjes onder ons een speciale muts :D.


Ghehehe oma Ristridin


Maar dit kapsel is toch echt wel favoriet bij mij!


Als je in je huis aan het spelen bent heb je nu ook een menuutje dat een aantal feiten weergeeft, zoals waar je je nu bevindt, wat de waarde van het kavel is, hoe groot het kavel is, in welke buurt je nu zit en welke type kavel het is. Heel erg handig dan hoef je niet iedere keer terug naar de buurt om te kijken hoeveel geld je sims nu eigenlijk hebben. Weet je ook meteen of ze het kasteel van hun dromen kunnen kopen ;).


Nog een foto met een verhoging, ik vind dit zelf een hele leuke toevoeging dat je nu alles gewoon kunt blijven zien, want ik hou wel van een verhoging in een huis, de bouwers onder ons zullen deze optie dan ook erg waarderen. GhM is nu ook wat meer gemaakt voor de bouwende sims, de andere uitbreidingen gingen vooral om sociale interacties, GhM ook wel, maar er zijn veel meer mogelijkheden voor de bouwers bij gekomen!


De salonstoel, daarachter staat ook een stoel maar als je die naast elkaar plaatst krijg je een bank.


Ook zitten er nieuwe kasten in, als je denkt van hé die ken ik al, dan heb je voor de helft gelijk. Momenteel zit er een “dubbele” versie in het spel met 2 deuren, nu heb je dus ook een enkele variant.


Er zijn ook 2 nieuwe bedden in, helaas geen nieuwe dekbedovertrekken.


Nieuwe banken en stoelen.


Nieuwe keukenkastjes en tafel.


Natuurlijk mogen bijzettafels en salontafels in dezelfde stijl niet ontbreken.


In GhM zitten nu ook handdoeken! YES, klinkt raar maar die miste ik toch wel, ook het open / dicht bordje van de winkel staat op deze foto (rechts), en een nieuw scherm.


Op deze foto zie je dat er een nieuw icoontje is toegevoegd aan het menu, en een overzicht van de displays.


Nog een foto van een luifel maar nu aan het huis bevestigt.


De 3 werkbanken op een rijtje, van links naar rechts: de plantenwerkbank, de speelgoedwerkbank en de robotwerkbank.


Onze sim Blub Vis heeft zojuist een beetje talent gekregen voor het maken van een steen die je kunt aaien.


Ook zitten er nieuwe beelden in die je in je tuin kunt plaatsen, op het dak of bij je winkel.


Toen was het helaas tijd om afscheid te nemen van Tim, iedereen kreeg deze foto, maar er zijn verschillende versies van.



Nog wat informatie zonder foto's:
- Al het nieuwe speelgoed dat je hebt gezien in de foto's moet je maken met de speelgoedwerkbank!
- Volgens Tim zitter er geen nieuwe cheats in GhM
- Studenten kunnen hun eigen winkel openen op de campus, maar er is geen nieuwe opleiding voor studenten
- Er zijn ook geen nieuwe carrieres in GhM
- Er zijn wel nieuwe verlangens en angsten, maar geen nieuwe wens (zoals in NL, genotswens)
- Het is mogelijk om O'jaa te doen in een lift!!!

Eigenlijk had ik nog helemaal geen zin om naar huis te gaan, het was pas 15:00 en de dag was nog jong, gelukkig waren er meer mensen die er zo over dachten. Dus ging er nog een select groepje Brussel in om daar de boel onveilig te maken.



Na een bezoekje aan de beroemde Manneke Pis te hebben gebracht bleven Rosana en Hans van SNW, Cheetah van the Sims Zone, Wouter (voorheen hello) en Acs van Sp, Starrast van The Hub en ik over. Dus we gingen opzoek naar een cafeetje, na de mac al 6 keer te hebben gezien vonden we dan eindelijk een leuk café. Daarna zijn we ook nog naar een ander café gegaan, die vonden we toen we de mac euuhh 5 keer of zo hadden gezien =)). In beide cafees werd er over van alles en nog wat gepraat, maar het ging natuurlijk allemaal over The Sims.
Zo rond een uur of half 9 besloten we om maar eens richting het vertrouwde Nederland te gaan. Ik reed dit keer achter onze TomTom Hans aan, ghehehe ik wilde natuurlijk niet weer verkeerd rijden. Al met al was ik zo rond een uur of 10 was ik weer thuis. Vermoeit dat wel maar vol goede en gezellige herinneren.

Ik wil EA heel erg bedanken voor de hele gezellige middag!

Zo dat was mijn gezwam, natuurlijk heeft de rest ook hard gewerkt aan hun verslagen!
Omdat ik er was voor DeKDeS & Mogway Sims 2 Creaties heb ik ook nog verslag geschreven voor onze site Klik :P.
- Cheetah, The Simszone uk
- Rosana, Simsnetwerk
- Starrats, The Hub
- Snooty Sims
- Sp zone